Rozhovor s L. Hricom

25.08.2014 00:00
1) Na úvod nám povedzte niečo o sebe.
Astronómiou sa zaoberám celý život od 6 rokov, po štúdiu fyziky som nastúpil pracovať na Astronomický ústav SAV, kde pracujem už 38 rokov. Okrem vedeckej práce sa starám aj o mládež, píšem do Kozmosu a Quarku, už vyše 30 rokov prispievam do Astronomickej ročenky kapitolou o premenných hviezdach a takmer tak dlho už organizujem každý rok konferenciu BEZOVEC o úspechoch stelárnej astronomie a kozmológie. Som členom Redakčného kruhu v časopise Kozmos, kde periodicky dozerám aj na správnosť článkov a konečne prispievam tvorbou hesiel aj do encyklopédie BELIANA. Aktívne som pôsobil hlavne v Slovenskej astronomickej spoločnosti a aj preto ma zástupcovia ústavov, univerzít, vysokých škôl, hvezdarní a planetarií v septembri 2011 jednomyselne zvolili za predsedu Spoločnosti.

2) Ako ste sa dostali k astronómii?
K astronomii som sa dostal zo zvedavosti, že čo je tam ďalej za hranicami našej Zeme.

3) Čo Vás na astronómii najviac fascinuje?
Najviac ma fascinuje, že ani astronómia nevie zistiť, že čo je tam ďalej za hranicami nášho Vesmíru.

 
 
Ladislav Hric
 
4) Ako ste sa dostali k astronomickej olympiade? 
K AO nás inšpirovali kolegovia v Českej republike, tak sme v SAS pri SAV podali projekt a ja som bol jeho vedúcim.

5) Kedy sa uskutočnilo prvé celoštátne kolo astronomickej olympiády?
Prvé celoštátne kolo AO sa uskutočnilo v roku 2007 a zhodou okolností v tom istom roku sa začala realizovat aj Medzinarodna olympiáda z astronómie a astrofyziky (IOAA), tak sme sa na ňu prihlásili.

6) Zúčastnili ste sa aj Vy v detsrve nejakej astronomickej súťaže?
V detstve som sa zucastnoval FO, takze na strednu skolu (SVS) som isiel bez prijímačiek.

7) Máte nejaký humorný zážitok z pozorovania?
Humorných zážitkov je veľa a dá sa o nich iba rozprávať, písať sa o tom nesmie.

8) Máte nejaké sny spojené s astronómiou?
Všetky sny sa mi plnia, precestoval som za astronómiou, observatóriami alebo úkazmi 5 kontinentov.

9) Ak by Vám pridelili pozorovací čas na niektorom svetovom observatóriu, ako by ste ho využili?
Využil by som ho na priamu fotografiu niektorých objektov, ktoré som študoval, aby som si potvrdil, že to čo som tam objavil nepriamo, skutočne existuje.

10) Chceli by ste letieť do vesmíru?
Stačilo by mi letieť na Mesiac, lebo tam som ešte nebol a nezaberie to veľa času.

11) Čo by ste na záver odkázali našim čitateľom?
Čitateľom odkazujem aby sa zaoberali fyzikou, aby ju používali v každodennom živote, lebo tí, ktorí to nevedia sa celý život len trápia. A tiež odkazujem, aby sa zapajali do AO.

Ďakujeme za rozhovor !