Rozhovor s J. Grygarom

25.08.2014 00:00
1.) Na úvod nám povedzte niečo o sebe.
           O astronomii jsem se začal zajímat v 9 letech, kdy jsem se rozhodl, že budu astronomem. Učil jsem se kvůli tomu navíc matematiku a po maturitě jsem šel studovat fyziku na Masarykově univerzitě v Brně a pak astronomii na Karlově univerzitě v Praze. Postupně jsem se zabýval výzkumem meteorů a komet, později jsem se věnoval studiu zákrytových dvojhvězd a nov. V 80. letech minulého století jsem přesedlal na dálkový průzkum Země a od počátku XXI. stol. se věnuji zkoumání kosmického záření nejvyšších energií.

2) Kto alebo čo Vás viedlo k astronómii ?
        První impuls byla četba populárně-vědeckých knih a časopisů. Pak setkání s kamarády, kteří se zajímali o astronomii a také možnost podílet se na výstavbě hvězdárny na Kraví hoře v Brně.

3.) Čo Vás najviac zaujíma/fascinuje na astronómií ?
           Astronomie  umí zkoumat s úspěchem objekty, které jsou od nás tak daleko, že si na ně nemůžeme sáhnout, a ani s nimi neumíme dělat pokusy. Přesto je pokrok v našich znalostech o vesmiru fascinující.

4.) Súťažili ste v detstve v astronomických súťažiach ?
         V mém mládí astronomické soutěže nebyly, ale už tehdy vznikla matematická olympiáda, kde jsem se v r. 1954 dostal do ústředního kola v Praze.

5.) Vyrobili ste si ako  žiak alebo študent vlastný ďalekohľad?
         Ano, první měl tubus a objímky čoček z překlížky, objektiv byla brýlová čočka o průměru 40 mm a okulár tkalcovská lupa. Další už byl lepší, měl složený objektiv 50 mm (f/10) a složený okulár. Byl v kovovém tubusu a se stativem na azimutální monntáži.

6.) Aký Vesmírny objekt sa Vám najviac páči ?
           Planetární mlhovina Helix (Hlemýžď) v souhvězdí Vodnáře.
 
7.) Ako vznikol nápad vytvoriť "Žeň objevů" ?
            Koncem roku 1966 se mi zdálo, že objevů za ten rok je hodně, takže o každém bych nestihl napsat do časopisu Říše hvězd zvláštní článek, tak jsem to spojil do jednoho většího článku.  Další rok mne výkonný redaktor časopisu doc. Jiří Bouška vyzval, abych napsal podobný článek za r. 1967 a pak už to tak zůstalo...

8.) Kedy a prečo vznikol seriál Okná vesmíru dokorán?
            V r. 1978 mne oslovil redaktor Technického magazínu Dr. Vladimír Železný, abych napsal pro tento měsíčník seriál 8 článků o astronomických objevech, které ještě nejsou v učebnicích. Když jsem to napsal, vymyslel název Okna vesmíru dokořán. V r. 1981 jsem měl přednášku v Bratislavě Žeň objevů a po ní mne oslovil dramaturg vzdělávacích pořadů Slovenske televize RNDr. Jaroslav Čorba, abych pro TV připravil seriál o nových objevech astronomie. Nabídl mi, že scénář napíše dr. Železný a tak jsem na tu nabídku kývl.

10.) Ste autorom množstva kníh. Ktoré Vaše dielo považujete za najlepšie čo ste napísal?
            Šlo o knihu Vesmír, kterou jsem napsal v r. 1979 pro nakl. Mladá fronta společně s historikem astronomie Dr. Zdeňkem Horským a našim nejlepším odborníkem na astronomické přístroje Dr. Pavlem Mayerem.

11.) Prečo túto knihu považujete za Vašu najlepšiu ?
            Mohl jsem si spoluautory svobodně vybrat a myslím, že jsme společně napsali dílo, které podávalo ucelený přehled o stavu astronomie na počátku 80. let minulého století.

12.) Kdesi som v súvislosti s Vami čítal o klube Sizyfos. Čo to je?
            Jde o Český klub skeptiků Sisyfos, založený v r. 1995 s cílem obhajovat kritické vědecké myšlení proti útokům ze strany pavědců a šejdířů všeho druhu. Jeho členy jsou vědci, pedagogové, novináři, studenti i další zájemci o racionální posuzování světa kolem nás. Podrobnosti jsou na webu: www.sisyfos.cz

13.) Môže pôsobenie Slnka, Mesiaca a planét podla  Vás ovplyvňovať osudy ľudí?
            To zcela určitě nemůže. Lidské osudy jsou ovlivňovány tolika pozemskými vlivy a také vzájemným kontaktem s ostatími lidmi a ovšem i geneticky díky vlohám od předků, že jakékoliv působení vzdálených kosmických těles na lidi nemá žádný podstatný vliv.
 
14.) Keby ste sa mohli pozrieť na ktorékoľvek miesto vo vesmíre, kde by to bolo?
            Zajímalo by mne okolí černé veledíry v centru naší Galaxie.

15.) S akou významnou osobnosťou svetovej astronómie by ste sa chceli stretnúť?
            S profesorem Martinem Reesem z Velké Británie, který byl prezidentem britské Královské společnosti v době, kdy jsem zastával funkci předsedy Učené společnosti ČR.

16.) Ktoré svetové astronomické observatórium by ste chceli navštíviť ?
            Neutrinovou observatoř IceCube v Antarktid

17.) Ako by ste využili čas na tomto observatóriu ?
            Chtěl bych vidět, jak pracují fotonásobiče na dlouhých šňůrách zamrzlých v ledu, jak se získávají data a jak probíhá základní redukce pozorovaní.

18.) Aký je Váš najkrajší / najlepší zážitok z pozorovania ?
            Pozorování úplného zatmění Slunce v srpnu 1999 u Balatonu v Maďarsku. Vyjasnilo se těsně před začátkem částečného zatmění a to úplné mne naprosto překvapilo, jak to rychle uteklo.

19.) Máte nejaké sny spojené s astronómiou ?
            Rád bych viděl přímý důkaz o existenci gravitačních vln ve vesmíru.
 
20.) Chceli by ste letieť do Vesmíru ?
            Nechtěl, všechno je prostě příliš daleko.

21.) Čo Vás zaujíma pomimo astronómie ?
            Vážná hudba a cyklistika.

22.) Čo ešte by o Vás mali vedieť naši čitatelia ?
            Že když nemohu v klidu spát 9 hodin denně, jsem zlý.

23.) Čo by ste na záver odkázali našim čitateľom?
            Pokud chtějí jednou působit ve vědě, měli by se učit matematiku nad rámec školních osnov, měli by hledat nejlepší učitele a školy v oboru, najít si stejně postižené vrstevníky a překonávat sama sebe.
 
Ďakujeme za rozhovor !