Rozhovor s Š. Kürtim

25.08.2014 00:00
1) Na úvod nám povedzte niečo o sebe.
Pracujem vo verejnej správe a radím záujemcom o úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Vyštudoval som odbor Matematické metódy v ekonomike na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Žijem s rodinou v Nových Zámkoch.

2) Kto alebo čo Vás priviedlo k astronómií?
Bola to kozmonautika a výpravy ľudí na Mesiac.  Ako dieťa som pozorne sledoval všetko  o kozmických letoch a fascinovali ma cesty  vesmírnych  sond k susedným planétam. Počas  výpravy Apolla 17 som bol na výlete v Prahe, kde som natrafil na časopis o astronómii „Říše hvězd“, mal som vtedy 12 rokov. V čase keď ešte neexistoval internet  bol tento časopis perfektným zdrojom informácií. Onedlho nato som sa dozvedel o časopise Kozmos a nasledovali prvé knihy o astronómii.  Astronómia ma uchvátila..


3) Čo Vás na astronómií najviac zaujíma?
Stačí zdvihnúť hlavu k oblohe a vstúpite do nekonečného sveta hviezd, kde je vždy niečo nové. K tomu, aby ste sa mohli venovať astronómii nepotrebujete mať talent ako muzikant, či športovec.  Postačuje zvedavosť.  Očaruje ma ako dokážeme presne vypočítať polohy nebeských telies na tisícky rokov dopredu a čo všetko vieme určiť z niekoľkých fotónov, ktoré k nám putovali cez nekonečný priestor milióny rokov. A v neposlednom rade je to radosť z objavovania, to ma neprestáva baviť.


 
 
Štefan Kürti
 
4) Od kedy a prečo objavujete planétky?
K objavovaniu planétok som sa dostal v roku 2005 vďaka projektu FMO Spacewatch. Išlo o projekt amerického observatória Stewart, Kitt Peak v Arizone, USA. Tu sa venujú pozorovaniu nebezpečných vesmírnych objektov, tzv. blízkozemských asteroidov. Tieto objekty sa približujú do blízkosti našej planéty a ich prípadná zrážka môže znamenať lokálne ba až globálne nebezpečenstvo pre ľudstvo v závislosti na veľkosti samotného telesa. V rámci spomínaného projektu sa mohli záujemcovia z celého sveta podieľať na identifikácii nových blízkozemských planétok cez internet. Bolo lákavé hľadať takéto telesá a tak som sa pridal asi k stovke ostatných nadšencov z celého sveta. Úspech nedal na seba dlho čakať a po mesiaci som objavil svoju prvú blízkozemskú planétku 2005 QP87.  Behom krátkej doby som pridal ďalšie dva objavy. Skutočné moje objavovanie však začalo až nasledujúci rok, keď projekt FMO Spacewatch skončil a dozvedel som sa o archíve SkyMorph. Archív je cez internet prístupnou databázou pozorovaní z programu Near Earth Asteroid Tracking (NEAT) z dvoch observatórií - na Mt. Palomare a na vrchole havajskej sopky Haleakala. Nakoľko cieľom týchto pozorovaní boli tiež blízkozemské objekty, planétkam hlavného pásu vedci nevenovali pozornosť a tak aj dnes možno v týchto dátach nájsť doteraz neznáme planétky. Dôvodom objavovania je fakt, že takto môžem prispieť, hoci len malým „kamienkom“ do mozaiky našich znalostí o týchto vesmírnych telesách.

5) Kto Vám pomáhal prípadne kto Vás usmerňoval pri objavovaní planétok?
Boli to členovia diskusného fóra, ktorý vznikol k projektu FMO Spacewatch, od ktorých som sa o existencii archívu dozvedel. Zistil som si, ktorí z nich sú v tom najlepší a tým som zaslal svoje otázky. Oslovoval som ich  s malou dušičkou, či vôbec budú na dotazy neznámeho človeka reagovať a či poradia.  A poradili.

6) Akým spôsobom ste objavovali planétky?
Princíp hľadania je v prezeraní trojice snímkov z vybranej časti hviezdnej oblohy, pričom tieto zábery boli nasnímané za sebou v rozpätí 30 až 60 minút. Už počas takejto krátkej doby  sa planétky prezradia zmenou polohy oproti nehybným  a podstatne vzdialenejším hviezdam.  Následne si overíte  či niektorý známy asteroid z databázy MPC by sa nemal nachádzať na danej pozícii práve v čase pozorovania. Ak nie, pravdepodobne ide o nové teleso. A potom prichádza najnáročnejšia časť hľadania. Musíte svoj objav potvrdiť ďalšími pozorovaniami, inak povedané musíte v archíve nájsť dané teleso minimálne ešte z jednej noci. A aby ste vylúčili omyl - je ideálne mať   pozorovania z troch rôznych dní.

7) Kde ste brali inšpiráciu na pomenovania planétok?
V prvom rade som chcel pomenovaním potešiť a uctiť mojich najbližších, kamarátov a známych a neskôr prejaviť úctu osobnostiam, ktorí dokázali niečo  mimoriadne a ich činy si zaslúžia uznanie aj takýmto spôsobom.


 
 
Štefan Kürti
 
8) Zúčastnili ste sa v detstve nejakej astronomickej súťaže?
Mal som 14 rokov, keď bol vyhlásený 1. ročník súťaže „Čo vieš o hviezdach“. Prvá cena v súťaži  - ďalekohľad bol veľkou výzvou a lákalo ma zistiť čo skutočne viem o hviezdach. Problémom však bol vekový limit 15 rokov – ten som nespĺňal. Nakoniec ma akceptovali, mohol som sa zúčastniť. Nevyhral som, bol som však na seba hrdý, keďže som predstihol zopár o 2-3 roky starších súťažiacich. Ako divák som sa napokon zúčastnil aj krajského i celoštátneho kola, kde som držal palce môjmu spolusediacemu z okresného kola,  ktorý vo finále nakoniec skončil tesne za víťazom.


9) Čo okrem astronómie robíte vo svojom voľnom čase?
Venujem sa rodine, veľa čítam a snažím pomáhať záujemcom o zdokonaľovanie sa v cudzích jazykoch. Ak chcete uspieť,  popri odborných vedomostiach, je veľmi dôležité byť aj jazykovo zdatný a to bez ohľadu či Vás zaujíma astronómia alebo pestovanie kaktusov.  Nebál som sa skontaktovať skúsenejších „lovcov planétok“ z USA, Holandska, Číny či Maďarska a bez dostatočnej znalosti angličtiny by som s nimi toho moc nenarozprával.

10) Chceli by ste letieť do vesmíru?
Bolo by to určite zaujímavé vidieť našu planétu z inej perspektívy.

11) Máte nejaké astronomické sny?
Keď  som sa začal venovať astronómii, túžil som objaviť kométu. Pochopil som, že za daných podmienok to vôbec nebolo reálne.  Odvtedy  uplynulo takmer 40 rokov a moderné prístroje  a svet internetu dávajú šancu na oživenie takmer zabudnutého sna.

12) Máte obľúbený astronomický citát?
Páči sa mi veľa myšlienok od známych i menej známych, ale snáď najviac vystihuje astronómiu tento výrok:
„Muži a ženy nie sú spokojní s rozprávkami o bohoch a obroch a nechcú obmedziť svoje myslenie na bežné denné záležitosti. Budujú tiež ďalekohľady, družice a urýchľovače, nekonečné hodiny vysedávajú za svojimi stolmi a hľadajú zmysel v údajoch, ktoré nazhromaždili. Úsilie pochopiť vesmír je jednou z mála vecí, ktoré dvíhajú ľudský život ponad úroveň frašky a dávajú mu trochu pôvabu tragédie.“
Steven Weinberg, Prvé tri minúty, 1977


13) Čo by o Vás ešte mali vedieť naši čitatelia?
Viac o mojej práci nájdu záujemcovia na stránkach www.skaw.sk a www.trawell.sk .
Popri samotnom hľadaní  planétok sa snažím moju činnosť popularizovať prostredníctvom internetu, článkami v KOZMOSE či občasnými prednáškami.  Baví ma tiež „spovedať“ význačných profesionálnych  astronómov, ale aj úspešných amatérov a predstaviť ich prácu a dosiahnuté úspechy.

14) Čo by ste na záver odkázali našim čitateľom?
Venujte sa tomu čo vás zaujíma s vášňou a naplno, nevzdávajte to po prvých neúspechoch, buďte vytrvalí a trpezliví. Učte sa od tých najlepších a ak si neviete rady, neváhajte ich požiadať o pomoc. Prinajhoršom Vám neporadia. Aj vy môžete dokázať veľké veci!

Ďakujeme za rozhovor !