Rozhovor s R. Vokálom

25.08.2014 00:00
1) Na úvod nám povedzte čo to o sebe.
Mám 27 rokov, vyštudoval som strategický manažment na Fakulte Manažmentu Univerzity Komenského, pracujem ako IT projektový manažér v Tatra banke a milujem všetky formy a spôsoby lietania, outdoor aktivít, vodných športov, a iných bláznovstiev, som DJ a žijem naplno pre dnešok.

2) Kto alebo čo Vás priviedlo k letectvu a kozmonautike?
Asi chuť slobody, ten priestor a výhľad. U mňa to začalo letectvom, a konkrétny začiatok sa ťažko určuje. Asi počítačové hry, prešiel som od stratégii, cez vesmírne strielačky až k tomu, že som hľadal niečo reálnejšie. Keďže skutočné lietanie stojí dosť peňazí, učil som sa a lietal na simulátoroch a následne som prešiel až na Orbiter, teda simulátor vesmírneho lietania. Popri tom som hľadal spôsoby ako lacno lietať.

3) Ako ste začali s lietaním?
Keďže simulácia nikdy nebude realita, prvý "let" som si zabezpečil skokom s padákom, začal som sa venovať skydivingu, následne paraglidingu a snažím sa ďalej rozširovať pole pôsobnosti. Či sa pridám ku kamarátovi pilotovi, alebo kúpim celej rodine let balónom, vo vzduchu sa cítim proste dobre.

4) Keď ste už boli zaregistrovaný do súťaže AXE Apollo Space Academy, ako veľmi ste verili že vyhráte ten let?
Pri registrácii až tak nie, nevedel som presné pravidlá, počet súťažiacich, či šancu akú mám vyhrať. Na úvod som iba kupoval produkty, no keď som zistil, že postupujem na semifinále na Sziget festival, presvedčil som sa, že vyhrám hlavnú cenu. A už som potom veril, 100%, inak to nejde, bolo mi jedno kto bol proti mne, išiel som za svojim cieľom. Trénoval som a podarilo sa.
 
 
RV.jpg
5) Snívali ste o lete do vesmíru aj v detstve?
Ťažko povedať, každý týždeň som chcel niečo iné, ale určite v nejakom okamihu aj let do vesmíru. Akurát som nemal predstavu, čo to vlastne obnáša.
 
 
6) Ako ste zlaďovali Vaše bežné povinnosti (práca.....) s cestovaním na jednotlivé výberové kolá?
Náročne. Hlavne keď mi končili projekty v banke. Bolo toho veľa, ale motivácia ísť do vesmíru je pre mňa to "naj" čo ma ženie vpred. Čiže ako projektový manažér som si spravil plán a snažil sa ho plniť, povinnosti, tréning, všetko muselo ísť ako hodinky. A ja keď sa zatnem, tak potom idem, kým neodpadnem, a tak som to nejako prežil.

7) Akými rôznymi testami ste prešli počas výcviku?
Toto je dlhá otázka, ale v skratke sme absolvovali kompletnú vojenskú zdravotnú prehliadku, kardio, zrak, sluch, pretlaková komora, gyroskopická sedačka, pilotské testy reflexov, prekážkové dráhy, teoretické testy, esej, centrifúga, akrobatický let podľa profilu XCOR letu, stavbu modelárskej rakety, a na záver najlepšie, beztiažový parabolický let. Okrem toho nás neustále monitorovali, mali sme nejaké online úlohy, video prezentáciu seba, atď. 

8) Čo ste cítili keď na Vás testovali preťaženie?
Centrifúga bola pomerne slabá, ale v stíhačke nám dali okolo 4,5-5G preťaženie, a je to zvláštny pocit. Ako keby si na vás ľahlo pár kamarátov. Nevedel som udržať kameru pri okne. Bol som nachystaný, stlačil som svaly na spodných končatinách, regulovane dýchal a snažil sa udržať krv v hlave. Inak to nie je nič prekvapivé, chcel by som vyskúšať aj viac G, že koľko vydržím.

9) Ako vnímate to že budete druhý Slovák v kozme?
Ešte neviem, či budem druhý. Neriešim poradie, v klude budem aj 137. Slovák vo vesmíre (nad hranicou 100km). Veľa ľudí to porovnáva s Ivanom Bellom, alebo s reálnymi astronautmi, čo ale nemôžeme porovnávať. Hodinový suborbitálny let nie je pobyt na obežnej dráhe a vykonávanie náročných experimentov a misií. Vnímam to tak, že dúfam, že budem motivácia, že ľudia by mali nasledovať svoje sny, a snažiť sa žiť naplno, a nie len tak prežívať. Motivácia, že sa to dá, že treba pre to niečo spraviť, a že počas tej cesty zažijete toľko, že aj bez cieľa je to zážitok.
 
 
RV.jpg
 
10) Čo očakávate od letu?
Očakávam jazdu môjho života. Neuveriteľný adrenalín. Maximálnu rýchlosť okolo MACH3. Čierne nebo za dňa, so slnkom v pozadí. Zaoblenú Zem a modrastý okraj atmosféry. Výhľad stovky kilometrov naprieč horizontom. Niekoľko minút v beztiažovom stave. Možno nejakú misiu, či experiment. Preťaženie 4G pri návrate a hladké pristátie. Očakávam, že sa mi to bude páčiť, a že možno už nič tomu podobné nezažijem. Očakávam, že to bude na videu, a budem o tom ešte dlho rozprávať, a prednášať moje skúsenosti a pohľad na svet.

 
 
11) Beriete si aj nejaký talizman?
Uvidím, aké budú obmedzenia. Niečo hore určite zoberiem, niečo čo mám rád, čo ma reprezentuje, a dáva nejaký zmysel. Niečo, čo tam možno ešte nebolo. Uvidím pred odletom, že čo to bude.

12) Máte z letu strach?
Aj keď už mi je to trápne, opäť použijem citáciu z filmu After Earth: " Riziká sú skutočné, strach je voľba." Báť sa prináša chyby, nesprávne rozhodnutia, a podobne. Nemám strach. Som si plne vedomý všetkých rizík, aj situácií, ktoré môžu, či "nemôžu" nastať. Teším sa. Chcem si ten let vychutnať. Strach a pud sebazáchovy som odinštaloval.
 
 
RV.jpg
 
13) Keď už máte letieť do vesmíru zaujímate sa aj o astronómiu?
Zaujímam sa o astronómiu, aj o ďalšie príbuzné vedy. Vlastne ma to baví a myslím si, že ultimátnym cieľom človeka, by malo byť vzdelanie a poznanie. Hviezdy tu boli dávno pred nami, a budú dávno po nás. Je to pohľad do minulosti, a sú na hranici nášho vedomia a chápania. Nerozumiem všetkému, čo vesmír ponúka a to ma láka a fascinuje. Určite toho viem menej ako návštevník vašej stránky, ale snažím sa dobehnúť to. Všetko je otázka času, a každý máme obmedzené možnosti, tak sa pokúšam to nejako rozdeľovať.

14) Cítite sa ako budúci kozmonaut alebo astronaut? :)
Rozdiel je iba to, odkiaľ/s čím letíte :) Neviem, ako sa cítia skutočný astronauti, či kozmonauti. Beriem toto všetko ako začiatok, možno raz pôjdem aj na Mesiac, kto vie... Potom vám napíšem ako som sa cítil. Zatiaľ sa cítim ako suborbitálny vesmírny dobrodruh. 
 
 
15) Ktorý kozmonaut je pre Vás najväčším vzorom?
Rešpektujem a vážim si každého z nich. Páčila sa mi kniha aj pohľad na svet Crisa Hadfielda z Kanady. Dosiahol veľké úspechy a má čo posunúť ďalšej generácii. Ale v skutočnosti je vzor pre mňa aj Ivan Bella. Vo veľmi krátkom čase zvládol celý výcvik a úspešne vykonal aj svoje povinnosti počas pobytu na orbite. Každý je pre mňa vzor, pokiaľ nasledoval dobré, prospešné a náročne ciele. 
 
16) Aké sú Vaše koníčky okrem kozmonautiky a letectva?
Skydiving, Paragliding, Scubadiving, Adrenalínové zážitky, lietanie v akejkoľvek forme, veda, simulátory, internet, obnoviteľné zdroje, DJing a hudba, príroda, kopce, cestovanie, to je jedno, hlavne nech to je zážitok a nie zbieranie majetku a peňazí.
 
 
RV.jpg
 
17) Čo by o Vás ešte mali vedieť naši čitatelia?
Som blázon. Nerobím veci ako normálny ľudia. Nerozmýšľam ako štandard. Chcem vyskúšať všetko, ale musí to mať pozitívnu hodnotu. Chcem po sebe zanechať odkaz, niečo dobré. Chcem motivovať. Chcem byť stále lepšou verziou samého seba, nestratiť tvár, aj keď sem-tam človek spraví prešľap. Nepoznám hranice, ani svoje, ani iných, ani štáty, ani rasu, ani vieru. Sme všetci jeden celok. Som tu. Som obyčajný chalan z Bratislavy, čo si ide svoje . Som chudý. Rád tancujem. Žijem pre dnes, nezostávam zaseknutý v minulosti a plánujem si budúcnosť, ktorá nemusí prísť. Som pozitivista, všade a na všetkom hľadám a vidím to dobre. Idem za svojimi snami, som šťastný a chcem sa o to podeliť.
 
18) Čo by ste na záver odkázali našim čitateľom?
Toho by bolo strašne veľa a ťažko sa vyberá tých pár naozaj dôležitých slov... Verte si. Snívajte. Skúmajte. Inšpirujte. Pomáhajte. Smejte sa. Zdieľajte. Zažívajte a precíťte. Ďakujte. Tvorte. Milujte. Skúmajte. Vzdelávajte sa a rozmýšľajte. Vážte si jeden druhého aj celú túto planétu. Robte dobré veci preto, že v nich veríte. Je jedno akú cestu si vyberiete. Je jedno, čo vám hovorí vaše okolie. Nezáleží aké sú šance. Buďte tým, čo chcete vidieť v ostatných. Neverte ničomu, ani tomu, čo som práve napísal. Žite život, ako chcete, ako by bol iba jeden, a akoby ste nevedeli kedy skončí. A hlavne, choďte ho prežiť naplno, nehovorte o tom, načítajte o tom, choďte a spravte to. A zvyšok o mojej ceste k letenke do vesmíru nájdete na mojom Facebooku, na mojom Youtube, či na www.spacemanchampionship.com.

Ďakujeme za rozhovor !